Toți românii cu permise de conducere trebuie să cunoască legea: schimbarea importantă pentru șoferii români
Legislația din România care vizează șoferii, începând cu Codul Rutier, a suferit modificări importante în 2023, atât în ceea ce privește regulile de circulație, cât și sancțiunile sau procedurile pe care trebuie să le cunoască toți românii cu permise de conducere.
Când vine vorba de suspendarea permiselor de conducere în România, circuitul carnetelor de șoferi s-a schimbat destul de mult în ultimul an. Conform Codului Rutier din februarie 2022, în situația în care ai rămas fără permis pe raza altului județ decât cel în care ai adresa de domiciliu, permisul auto se păstrează la serviciul poliției rutiere pe teritoriul căruia a avut loc contravenția. Va rămâne acolo până la expirarea termenului sancțiunii prevăzut de lege pentru introducerea plângerii împotriva procesului verbal de constatare a contravenției. Imediat după, se va expediază serviciului poliției rutiere al județului în care este în evidență șoferul.
Ca referință, termenul în care se poate depune plângere împotriva procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției în România este de 15 zile. Termenul se calculează de la comunicarea sa la judecătoria în a cărei rază de competență a fost constatată greșeala comisă de șofer. După expirarea acelui termen, carnetul de șoferi se păstrează la serviciul poliției rutiere din județul care are în evidență șoferul, până la momentul restituirii.
Ce s-a schimbat în 2023 pentru șoferi
Hotărârea de Guvern 130/2023 a schimbat circuitul permiselor auto reținute în funcție de greșelile săvârșite de șoferi. În doar câteva cuvinte, permisul rămâne la serviciul poliției rutiere pe teritoriul căruia a fost constatată greșeala șoferului până la restituire, anulare sau dispunerea interdicției de a conduce autovehicule în România, după caz:
- punerea în circulație sau conducerea unui vehicul neînmatriculat;
- pentru conducerea unui vehicul fără permis sau categoria potrivită (ori permisul a fost retras sau anulat);
- conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe;
- refuzul sau sustragerea de la prelevarea de mostre biologice;
- părăsirea locului accidentului, fără încuviințarea poliției sau a procurorului care efectuează cercetarea locului faptei;
- participarea, în calitate de conducător de vehicul, la întreceri neautorizate pe drumurile publice;
- așezarea de obstacole care îngreunează sau împiedică circulația pe drumul public;
- lăsarea fără supraveghere pe partea carosabilă a drumului public a unui vehicul care transportă produse sau substanțe periculoase;
- accidentele de circulație din care a rezultat uciderea sau vătămarea corporală a unei persoane, dacă șoferul a încălcat o regulă de circulație.
Același HG menționat mai sus a modificat și regulamentul de aplicare a Codului Rutier, dar a introdus și clarificări pentru circulația în sensul giratoriu și a introdus reguli suplimentare pentru aplicare de interdicții de circulație în cazul șoferilor ce dețin permise de conducere străine.